Rabu, 26 Ogos 2009

KARTIKA : Ada 2 mangkok hayun buat ISLAM jadi HURU HARA...

Assalamualaikum,

Nampaknya aku terpaksa juga menghuraikan penulisan dua ekoq mangkok sekular nie... tak tulis sat gie aku nak jawab apa depan Allah sebab aku tak tegoq mangkok2 nie pasal penulisan mereka... aku pon tak tau la nak jadi apa dengan negara 1Malaysia nie... sembang hangit satu dunia canang yang kita negara Islam... tapi mai bab apa yg di perintahkan oleh Allah kita main aci sembunyi la pulak...

awat yang kalutnya dalam hukuman sebat nie pon aku tak tau.. nak kata HAKIM SYARIE tu langgaq Undang2 atau memandai buat Undang2 dan pakai jatuh hukuman sendiri tak la pulak.. apa yg dia kenakan dan jatuhkan tu adalah termaktub dalam Undang2 mahkamah Syariah... kalau pandai2 reka hukuman tu tak apa la pulak.. awat yg pakat cempera semua nie... memang la hukuman sebat tu sikit ja 6 sebatan tak seperti mana yg Allah firman dalam Al-Quran yg mana kena hukum sebat utk yg minum arak adalah 40 hingga 80 sebatan..

la nie bab hakim dah lepas dah dia nak jatuhkan hukuman sampai 40 sebatan tak ada dalam undang2 mahkamah malaysia yg ada paling banyak 6 rotan.. maka 6 rotan tu lah yg di perintahnya... bab tak hukum 40 sebatan kena tanya org yg buat undang2 tu laa iaitu pemerintah...

lepas tu kalau dok hingaq kata zalim hukuman sebatan 6 rotan tu awatnya dok buat undang2 tuu..dimana sama macam hukuman gantung sampai mati utk pengedar dadah... yang nie tak zalim kaa sampai hangpa pie jatuh hukum tentukan nyawa orang... awat yg nie pakat tak hingaq dan kalutnya.... bising la satu dunia kata gantung sampai mati nie zalim...

nie la puncanya bila pikiaq pakai kepala lutut... hukum allah nak buat mudah dan pikiaq pakai akal.... mai bab POSA hangpa patuh tak mau-mau..kalau bilal tak azan magrib tobat hangpa tak makan punya takut batal POSA... tapi mai bab HUKUM ALLAH hangpa boleh buat kais-kais tepi jaa... nak buat dan tak buat macam-macam hangpa kata...

Dah ALLAH kata HARAM maka HARAM lah ia... Dah ALLAH suruh laksana maka laksanakanlah.. tak payah la dok pikiaq adil la apa la kesian laa bla bla bla... kalau macam tu POTONG TANGAN tu kira zalim laa tangan dok elok2 kita pie potong... inilah otak udang namanya... bila dah kata zalim takan pakat nak kata ALLAH itu zalim sebab suruh potong tangan.... kalau dah sampai terra tu hang pa pikaiqnya maka 'berambus la hangpa dari bumi allah ini'.... itu saja yg dapat aku katakan...

Yang nyata dan jelas pada aku..orang macam hangapa nie lah yg buat ISLAM jadi HURU-HARA.... ISLAM di perintah bukan ISLAM yang Memerintah...

yg jelas hangpa memang mangkok hayun....


PENULIS 1

Sebat: Islam junjung tinggi keadilan
Dr Mahathir Mohamad
Ogos 25, 09
12:59pm

komentar Tahun ini kita akan sambut Hari Merdeka dengan menyebat seorang wanita Melayu kerana minum bir.

Cerita hukum sebat telah disebar luas di seluruh dunia. Saya tak tahu apakah ini akan memberi imej baik atau tidak baik kepada agama Islam. Sebagai orang Islam kita tidak harus ambil berat pandangan orang lain terhadap Islam dalam melakukan suruhan agama.

Tetapi benarkah hukuman ini tepat bagi jenayah minum arak? Apakah hukuman ini terdapat dalam undang-undang syariah di Malaysia.

Bagi undang-undang biasa jenayah ditentukan bersama dengan hukuman kepada pesalah yang didapati bersalah.

Jika kerajaan tidak memperkanunkan undang-undang syariah melalui proses perbahasan dan kelulusan oleh dewan-dewan undangan, atau melalui fatwa oleh ulama-ulama, bolehkah tulisan-tulisan ulama tertentu dijadikan asas hukum mengikut pendapat hakim?

Apakah ada larangan dalam Islam untuk memperkanunkan undang-undang syariah?

Saya tanya soalan ini kerana terdapat perbezaan pendapat terhadap hukuman yang telah dijatuhkan keatas wanita ini.

Janganlah kata saya tak Islam dan akan masuk neraka. Saya cuma tanya.

Dalam Al-Quran terdapat 43 ayat yang menegaskan: "Apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil".

Apakah mungkin seorang hakim itu tidak adil ataupun tersilap dalam pertimbangannya? Apakah tidak ada dalam Islam belas kasihan bagi yang bersalah buat kali pertama?

Keadilan dan timbang rasa jelas menjadi ajaran yang utama dalam Islam. Mereka yang tidak adil dan tidak bertimbang rasa tidak mengikuti semangat keislaman.

Mereka yang ahli dalam ilmu fiqah memanglah berhak menulis kitab berkenaan undang-undang Islam. Tetapi sebagai manusia biasa kemungkinan membuat tafsiran yang salah memang ada.

Islam mendesak supaya kita rujuk kepada Al-Quran apabila kekeliruan berlaku atau menemui jalan buntu.

Sudahkah kita rujuk kepada Al-Quran berkenaan dengan minum bir (arak) dan hukuman yang perlu dikenakan supaya keadilan tercapai?

Tak perlu kita ambil berat pandangan orang tetapi umat manusia perlu tahu bahawa agama Islam menjunjung tinggi keadilan.

Saya harap pihak-pihak yang pakar dalam perkara ini dapat menunjuk ayat-ayat Al-Quran dan kitab-kitab yang dirujuk oleh hakim apabila hukuman ini dijatuhkan.


Artikel pendek ini diterbitkan semula, sepenuhnya, daripada blog peribadi beliau Che Det.

PENULIS KE 2

Imej agama apa yang kita mahu?
Norhayati Kaprawi
Ogos 25, 09
12:50pm
komentar Sebagai seorang Islam, saya tertanya-tanya wajah Islam bagaimanakah yang Malaysia mahukan? Negara Islam, Islam madani, Islam hadhari atau Islam 'hududi'?

Apapun jenamanya, tentu yang kita mahukan adalah Islam yang adil, rahmah, berihsan, penyayang, mesra kepada orang perempuan, prihatin terhadap orang yang kurang bernasib baik dan Islam yang sentiasa bersangka baik pada manusia.

Akan tetapi, cara mahkamah syariah di Malaysia menangani kes Kartika Sari Dewi Shukarno (foto) tidak mencerminkan Islam yang kita impikan itu.

Tambah malang lagi apabila ada orang Islam dan pemimpin-pemimpin yang mengaku memperjuangkan Islam bersorak gembira dengan hukuman keras yang dijatuhkan terhadap model sambilan itu.

Selama ini, ulama dan pemimpin Islam begitu petah dan rancak sekali bila berbicara tentang keadilan dalam Islam.

Namun, apabila timbul masalah sebenar dalam masyarakat, nampaknya ramai yang kelam-kabut dan teraba-raba mencari sinar keadilan itu.

Kelihatan sukar sekali mereka menterjemahkan konsep adil itu dalam menangani realiti kehidupan masyarakat.

Sesungguhnya, ini adalah kesalahan pertama Kartika dan beliau telah pun mengaku bersalah. Maka, mengapa dia dikenakan hukuman maksimum?

Adakah lebih berat sesuatu hukuman itu, maka semakin Islamlah ia?

Bandingkan kesalahan Kartika yang tidak memudaratkan sesiapa pun dengan kesalahan mat-mat rempit dan peragut-peragut yang menjejaskan keselamatan orang ramai dan telah menyebabkan kematian.

Dan juga dosa Kartika dengan dosa bapa-bapa tidak bertanggungjawab yang tidak membayar nafkah sara hidup anak-anaknya.

Selepas hukuman dijatuhkan, Kartika terus membayar denda RM5,000 yang dikenakan tanpa banyak soal.

Justeru, adakah adil, berhikmah dan berihsan apaabila mahkamah kemudiannya menambah lagi hukuman penjara tujuh hari di penjara Kajang?

Adakah orang-orang yang selama ini mengaku memperjuangkan agama Allah dan menegakkan negara Islam mahukan Islam yang sadis, keras dan tidak berihsan?

Lupakah mereka tentang Umar yang berihsan sekali dan tidak menghukum seseorang yang mencuri akibat kemiskinan.

Lupakah mereka tentang pesanan Allah: "Maka barangsiapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan itu, dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang." (Al-Maaidah: 39)

Malah, banyak lagi ayat Al-Qur'an yang memberikan peringatan yang sama seperti An-Nahl: 119, Al An'aam: 54, dan An Nahl: 125.

Patutkah Jabatan Agama Negeri Pahang yang telah memasukkan Kartika ke dalam van untuk dibawa ke penjara Kajang, menukar fikiran dengan tiba-tiba dan memulangkannya semula ke rumahnya?

Kemudian, ahli majlis mesyuarat kerajaan Pahang Datuk Mohd Sahfri Abdul Aziz mengeluarkan kenyataan bahawa Kartika akan disebat selepas bulan Ramadan pula.

Apakah layak Kartika dilayan seperti haiwan sarkas yang dimasukkan ke dalam sangkar, dilepaskan dan ditangkap semula sesuka hati?

Umat Islam harus jujur bertanya pada sanubari diri di bulan Ramadhan yang mulia dan penuh rahmah ini – adil dan setimpalkah hukuman serta layanan tidak berperikemanusiaan ini ke atas Kartika?

Norhayati Kaprawi, aktivis wanita Muslim, pernah bertugas pengurus program Sisters in Islam (SIS) selama empat tahun. Penulis juga aktif bersama Inisiatif Pencalonan Wanita (WCI)

Tiada ulasan: